Ako a prečo je nutné raz za čas vyčistiť DPF filter?

Sadze sú vedľajším produktom spaľovania palivovej zmesi a jej objem vo výfukových plynoch priamo závisí od pomeru paliva a vzduchu. DPF filter tieto sadze a škodlivé látky zachytáva – ak je čistý! Zachováva až 95 % škodlivých emisií – nevylučuje ich a nespaľuje. Pokiaľ je ale filter zanesený, spôsobuje to pokles výkonu vozidla.

Ako a prečo je nutné raz za čas vyčistiť DPF filter?
Ako a prečo je nutné raz za čas vyčistiť DPF filter? (Foto: unsplash..com)

Automatická regenerácia vždy nestačí

Počas jazdy sa filter postupne upcháva. Tento proces je monitorovaný špeciálnymi snímačmi. Na odstránenie sadzí by mala zabrať aj regenerácia. Na to však musíte vedieť, ako spustiť automatickú regeneráciu DPF.

Tá môže zničiť nahromadené sadze spálením, no stane sa to iba pri jazde na veľké vzdialenosti. V dôsledku dodatočného prísunu palivovej zmesi teplota vo filtri dosiahne 700 stupňov, čo prispieva k úplnému spáleniu nahromadených sadzí.

Ak jazdíte iba v rámci mestských limitov, dôjde k čiastočnému spáleniu sadzí, čo však problém nevyrieši a zanesenie filtra pokračuje.

Postupom času sa filter stáva kritickým a musíte ho vymeniť za nový, ktorý už ale môže byť drahý. Mimochodom, aj používanie benzínu nízkej kvality „prispieva“ k jeho opotrebovaniu. Jazda so zaneseným filtrom vedie k tomu, že regenerácia je aktivovaná systematicky, ale sadze sa kvôli veľkému množstvu úplne nespáli.

Okrem toho sa systém upcháva ešte rýchlejšie, pretože v dôsledku príliš častého začatia regeneračného procesu nedochádza k úplnému vyhoreniu paliva a zostávajúce látky padajú do výfukového plynu. V takom prípade je lepšie dať DPF filter čistiť.

Príznaky upchatia filtra tuhých znečisťujúcich látok

Ešte predtým, než urobíte prvé kroky smerom k zlepšeniu, mali by ste vedieť rozpoznať nasledujúce príznaky, ktoré označujú kritické upchatie tohto filtračného systému:

  • zvýšená spotreba paliva;
  • vysoká hladina oleja v systéme;
  • pokles trakcie (indikovaný údajmi na prístroji);
  • motor beží na voľnobeh;
  • po zapnutí motora s vnútorným spaľovaním sa ozvú podozrivé zvuky (syčanie);
  • z výfukovej rúry vychádza príliš veľa dymu.

Nič z toho preto nepodceňujte a dajte si radšej včas DPF filter vyčistiť.

Text:PR